JellyPages.com

YOU & ME..

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Tuesday 21 May 2013

Bila Permata Hati Mama & Papa Didiagnosis Viral Bronkitis..

Sepanjang hampir 7 bulan membesarkan Adam Irfan..minggu lepas merupakan minggu yang paling mencabar  dan mendera perasaan aku sebagai seorang ibu..Adam mula demam 1 Mei..2 Mei aku cuti sebab  badan Adam still panas..alhamdulillah malam tue Adam dah xdemam..maybe sebab tau papa nk balik..seminggu lepas tue, 10 Mei (Jumaat) Adam demam balik..tak boleh jadi nie..pagi Jumaat tue aku bw Adam ke INS..jumpa pakar kanak-kanank, Dr Lim..dapat la ubat demam, selesema dan antibiotik..aku tau xbgus bagi antibiotik pada baby bwh setahun..tapi aku terpaksa..sebab Adam demam berulang..hari Sabtu rasa Adam dh ok..tup2 Sabtu mlm Ahad Adam demam balik..pukul2 pagi aku jaga..Adam merengek-rengek..cek suhu..38..aku masukkan ubat demam ikut punggung..dengan harapan suhu akan turun..kul7 pagi rasa badan Adam makin panas..cek suhu 39++..tak boleh jadi nie..kena bw gi KMC..

12.05.2013 (Ahad)

Bertemankan tok cik Adam, bw ke KMC..jumpa Dr Chua..org kata the best Paed kat KMC..register sume Adam dpt no.6..dalam ati kata..jenuh la tunggu..Adam dh merengek-rengek..sian sgt tgk dia masa nie..mata merah..nampak sgt2 xsihat..nurse panggil utk timbang berat..8kg dh ank mama..then duduk balik kat tempat menunggu..Alhamdulillah..Allah permudahkan urusan kami..dari no6 trus jadi no1..sebab kad patient lain blum smpai kat blik dr..masuk jumpa dr..citer kat dr pasal dh 3hari demam..dh mkn ubat sume..tapi demam xnak baik..dr cek suhu 39.6..dr suh admit..Dr suspek viral bronkitis..


Apakah itu Bronkitis?



Bronkitis ialah sejenis keradangan atau kerengsaan pada saluran pernafasan (tiub bronkiul) di dalam paru-paru. Terdapat 2 bentuk bronkitis.


  • Bronkitis Akut (berakhir dalam masa 3 hari hingga 3 minggu)
  • Bronkitis Kronik (boleh berakhir sehingga 3 bulan dan menyerang semula untuk selama 2 tahun atau lebih).


Kanak-kanak seringkali mendapat jangkitan Bronkitis Akut.




Apakah yang menyebabkan Bronkitis?




Bronkitis selalunya disebabkan oleh virus atau bakteria dan diburukkan lagi oleh pencemaran udara termasuklah asap rokok, wasap kimia dan habuk.


Maka berkampunglah kami di KMC selama 6 hari 5 malam..

2 comments:

  1. SAlam,

    Syadz,
    so camna adam sekarang?
    semoga diberi kesembuhan dan kekuatan untuk mendepani ujian ini ya,

    Aku doakan Adam sembuh dan kembali ceria, Insya Allah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam hurriy..
      blekan aku trus panggil ko hurriy..hehe..
      Alhamdulillah Adam dh ok..tq hurriy doakan kami anak beranak..mmg mencabar sebab hubby aku kat jb..nasib ada mak ayah adik n sedara yg byk tlg aku..

      Delete